KPN

Drie vragen aan Hilde Garssen (CHR bij KPN) over de Nationale AI Cursus.


1. Waarom ondersteunt KPN de nationale AI-cursus junior?

Hilde Garssen (KPN)

Wij verbinden een samenleving die steeds verder digitaliseert. Artificial Intelligence (AI) krijgt een grotere rol in het dagelijkse leven en werken. Mede door AI ziet de arbeidsmarkt er in 2030 totaal anders uit. Veel banen van de toekomst bestaan nu nog niet. Het is belangrijk om jongeren nu al goed voor te bereiden op die toekomst. Door hen digitale kennis en vaardigheden bij te brengen. En hen bewust te maken van dilemma’s en mogelijke keerzijdes. We willen jongeren betrekken bij de nieuwste technologische ontwikkelingen om hen enthousiast te maken voor skills die ze nodig hebben voor later. Zo versterken we (op termijn) de concurrentie- en innovatiekracht van Nederland.


2. Maakt KPN zelf al gebruik van AI?

Voor medewerkers houden we “toekomst van werk” sessies. Onderdeel daarvan is het gebruik van de “You & AI Booth”. Medewerkers nemen plaats in een booth en worden “gerobotiseerd”. Zij krijgen op basis van hun huidige functie te zien hoeveel procent van hun werk in de toekomst door robots overgenomen kan worden. (bron: https://willrobotstakemyjob.com/). Dat geeft hen inzicht waarmee ze zich kunnen voorbereiden op de toekomst, bijvoorbeeld door zich te verdiepen in andere expertisegebieden of door andere vaardigheden te gaan ontwikkelen.


3. Wat merken klanten er van?

Ook in onze dienstverlening maken we al gebruik van slimme (AI) systemen. Deze ondersteunen medewerkers dagelijks om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Zo gebruikt Customer Service chatbots om simpele vragen van klanten te beantwoorden. Daardoor worden klanten sneller geholpen en is er meer tijd voor de complexere vragen.


Bekijk hier het interview dat Jim Stolze afnam bij Hilde Garssen op het hoofdkantoor van KPN.

KPN