PON

PON

Eind negentiende eeuw startte Mijndert Pon zijn onderneming. Een kleinschalig familiebedrijf dat zeep, naaimachines en fietsen verkocht. Inmiddels is Pon uitgegroeid tot een toonaangevende familie-multinational met een jaaromzet van meer dan €10 miljard. De thuisbasis is Nederland, maar je vindt hun 13.800 medewerkers terug in 34 landen op zes continenten.

In de serie “3 vragen” gaan we in gesprek met Ton van Dijk (CIO).


1. Waarom ondersteunt PON Nederland de AI-Cursus on Tour?

Omdat we zien dat AI een enorm belangrijke technische ontwikkeling is die vergelijkbaar is met de komst van de PC en van Internet. Naarmate meer mensen in goed staat zijn om te begrijpen wat die technologie kan en wat de risico’s zijn, zullen we het gebruik en inzet van AI versnellen waarmee we onze economische productiviteit aanzienlijk kunnen verbeteren en onze concurrentiepositie behouden of zelfs versterken. Dit geldt voor Pon maar zeker ook voor Nederland.

2. Hoe belangrijk zijn data en AI voor PON?

Heel belangrijk op de middellange termijn om onze klanten beter te kunnen bedienen, om onze operatie efficiënter te maken, om het werk voor onze medewerkers leuker te maken en aantrekkelijk te blijven als werkgever en om onze maatschappelijke verantwoordelijkheden beter te kunnen invullen. Om die reden beginnen we zo vroeg mogelijk met het experimenteren met AI om te leren wat werkt en wat niet en hoe deze technologie zo goed mogelijk te gebruiken in onze bedrijven. 


3. Kun je daar een voorbeeld van geven?

Zoals veel bedrijven experimenteren we met het beter en sneller kunnen afhandelen van klantvragen door vragen van klanten af te handelen via bots die snel data kunnen verzamelen en goede antwoorden kunnen geven op die vragen. Ook het maken van productbeschrijvingen in meerdere talen is een mooi voorbeeld van het sneller kunnen leveren van die beschrijving terwijl ook de efficiëntie wordt verhoogd en de kosten worden verlaagd. Tot slot gebruiken onze software ontwikkelaars AI om testen uit te voeren, ontwerpen te valideren of documentatie te schrijven.