Deloitte

Marjolein Vlaming

Drie vragen aan Marjolein Vlaming (Senior Manager Digital Risk Solutions, Deloitte).


1. Waarom ondersteunen jullie de Nationale AI-Cursus?

Artificial Intelligence is overal en zonder dat we het misschien beseffen maken we er al dagelijks gebruik van. We kunnen als maatschappij enorm veel voordelen halen uit Artificial Intelligence maar het is wel belangrijk dat we begrijpen hoe we het op een goede en verantwoorde manier kunnen inzetten. Daarom vinden wij het als Deloitte belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in Nederland een basisbegrip hebben van wat AI is, wat het kan en wat (nog) niet.

We zagen bij de lancering van de e-Learning door de Finse overheid dat er veel behoefte is om meer over AI te leren. Daarom vonden we het gelijk een goed idee van Jim om een Nederlandse versie te maken die meer toegespitst is op ons eigen land.

Als Deloitte hebben wij er bewust voor gekozen om “content partner” te worden. Dit houdt in dat we onze expertise in AI hebben ingezet om inhoudelijk bij te dragen aan de cursus. Zo spreekt onze collega Evert Haasdijk, AI expert binnen Deloitte, in een module over het belang van transparantie in AI. Daarnaast wordt er in een andere module een case van PostNL besproken waarin Deloitte haar AI expertise heeft ingezet bij het optimaliseren van bezorgtijden.   


2.Hoe belangrijk is AI voor Deloitte?

Heel belangrijk, op verschillende manieren. Op de eerste plaats omdat het een thema is waarbij we veel van onze klanten ondersteunen. We helpen hen bijvoorbeeld bij het opzetten van een strategie rond AI, het inventariseren waar voordelen behaald kunnen worden in hun organisatie of het daadwerkelijk implementeren van AI in hun bedrijfsvoering.

Ten tweede wordt onze eigen organisatie ook geraakt door de mogelijkheden van Artificial Intelligence. Denk aan het optimaliseren van onze eigen bedrijfsprocessen, het op een andere manier aanbieden van onze dienstverlening of het ontwikkelen van nieuwe producten voor onze klanten.

Niet geheel verrassend is AI dan ook een van de strategische thema’s van Deloitte en hebben we in 2017 een AI Center of Expertise (AICE) opgezet in onze organisatie.


3. Kun je een voorbeeld van een AI-project geven?

Jazeker, we hebben heel veel voorbeelden! Op deloitte.nl/ai vind je veel interessante AI gerelateerde artikelen, video’s en producten. We hebben 16 projecten gebundeld in een online te downloaden boekje. Hierin staan verschillende praktische toepassingen van AI; van het inzetten voor het opsporen van fraude tot het snel en automatisch analyseren van grote hoeveelheden contracten  met behulp van AI.

Vanuit onze eigen Impact Foundation (een stichting waarin we als Deloitte onze kennis, energie en talenten inzetten voor maatschappelijke thema’s) zijn we samen met de Foundation for Responsible Robotics (FRR) een Keurmerk aan het ontwikkelen voor Robotics en Artificial Intelligence. Daarmee willen wij voor Robotics & AI doen wat Fairtrade heeft gedaan voor koffie. Het keurmerk moet consumenten vertrouwen geven dat deze producten op een verantwoorde manier gemaakt zijn, waarbij er rekening wordt gehouden met waarden zoals veiligheid en privacy.

Lees hier meer over het keurmerk.  


Deloitte