AI Cursus
Digital Economy Day

Digital Economy Day

UGent, Kenniscentrum Data & Society, Samsung en VRT slaan de handen in elkaar om masterstudenten te laten nadenken over de uitdagingen van de digitale economie en artificiële intelligentie (AI). Wat houdt AI precies in? En wat is de maatschappelijke impact van AI?

Opening Digital Economy Day
Prof. Lieven De Marez, Fredo De Smet, Aron Wils en Karolien Debecker

Programma

9u30: Keynotes

Jim Stolze, bezieler van ‘De nationale AI-cursus’ in Nederland

Jim Stolze is schrijver en ondernemer. Met zijn bedrijf Aigency levert hij oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) aan grote bedrijven. Hij beschrijft in zijn keynote wat AI is en welke impact dit heeft op onze samenleving vandaag. Waarom is het belangrijk dat we het belang van AI kennen en hoe kan je een hele natie op de hoogte brengen van AI?

Jim Stolze, presentator AI Cursus

Mieke De Ketelaere, programmadirecteur AI bij imec
Binnen internationale kennis- en ontwikkelingscentrum voor technologie imec waakt Mieke De Ketelaere over de strategie en projecten inzake AI. Daarbij let ze niet alleen op de impact op de (Vlaamse) industrie, maar ook op de maatschappij. De ethische aspecten van AI zijn dan ook sterk verweven in haar verhaal.

10u45: Keuzetracks

  • Chatbots en AI
    Karlijn Horning staat in voor Digital Customer Experience bij Samsung Benelux. Karlijn beschrijft hoe Samsung’s AI-chatbot consumenten helpt bij problemen en vragen. Hoe zorgt de AI-chatbot ervoor dat mensen makkelijker geholpen worden en hoe zit dat in elkaar.
  • Invloed Deepfakes op nieuws
    Tom Van De Weghe, journalist bij VRT NWS, heeft zich een jaar verdiept in het fenomeen ‘Deepfakes’, en komt vertellen over zijn bevindingen. Locatie: Academieraadzaal
  • Zin en onzin van risico’s bij AI
    Welke risico’s zijn er verbonden aan AI? Gaat AI onze jobs afpakken? Vormen killerrobots een bedreiging? Over deze en andere vragen zal Pieter Buteneers, CTO bij Chatlayer, het hebben.
  • AI en marketing
    Bart van Nieuwenhuyse is Performance Marketing specialist bij Samsung Benelux. Bart legt uit hoe Artificial Intelligence wordt ingezet in marketing. Hij beantwoordt de vraag: waarom vertrouwen bedrijven (niet) op Artificial intelligence in marketing?
  • Use cases voor AI in media
    Wat kan AI betekenen voor (Vlaamse) mediabedrijven? En vooral: op welke manier wordt AI nu al gebruikt? Gesprek tussen Tom Van De Weghe, Fredo De Smet en Jonathan Berthe.
  • AI en ethiek
    Prof. dr. Katleen Gabriëls (Universiteit Maastricht) is expert in ethische aspecten van technologische toepassingen. Binnenkort brengt ze een boek uit over ethiek in tijden van AI. Welke ethische afwegingen ontwikkelaars in AI dan wel in rekening moeten brengen, zal ze toelichten in haar lezing.

12u00: Keynote

Jonathan Berthe, CEO Robovision

Vlnr. prof. Lieven De Marez, Fredo De Smet, Aron Wils (Corporate Affairs and Communications Samsung) en Karolien Debecker (presentatrice bij Radio 1) - © Theodore Markovic

Bekijk hier het fotoverslag van de dag.