Lancering: Brainport AI Cursus

Het aantal Artificial Intelligence (AI) vacatures in deze regio is de afgelopen vijf jaar ruim verdubbeld. Van 1821 nieuw geplaatste vacatures in 2016 tot 4173 in 2020, blijkt uit een monitor van Brainport. Het totale aantal vacatures op AI-gebied is nog groter. Helaas zijn er lang niet genoeg mensen om al die vacatures te vullen en blijkt de samenstelling van de populatie niet te voldoen aan wat het bedrijfsleven zoekt. De TU/e gaat dat proberen bij te schaven met een gratis Brainport AI-cursus.

Carlo van de Weijer (links) en Jim Stolze. Foto: Bart van Overbeeke
Brainport AI Cursus: Carlo van de Weijer, EAISI & Jim Stolze

Werkgelegenheid

De arbeidsmarkt schreeuwt om mensen met nieuwe vaardigheden, waaronder kennis van en ervaring met AI. Maar we kunnen niet plots een blik opentrekken van jonge mensen die een dergelijke achtergrond hebben, dat kost tijd. Carlo van de Weijer, general manager bij EAISI, denkt dat het juist daarom belangrijk is te investeren in mensen die al in het werkveld werken en hen een beetje te laten bewegen richting AI.

“Wij zijn al hard op weg om onze eigen studenten AI-opleidingen (bachelor en master) aan te bieden maar ook mensen buiten de universiteit moeten beseffen wat AI is. Er bestaat een vrees voor werkloosheid, maar het is juist een kans om niet meer die saaie repetitieve klusjes te hoeven doen, laat die maar over aan een robot.”

Pionieren

Wat onze toekomstige banen dan worden, kan Van de Weijer niet met zekerheid zeggen. “Maar honderdvijftig jaar geleden was bijna iedereen boer”, zegt Van de Weijer. “Nu is dat nog drie procent. Toch is er nog genoeg eten. Als je toen tegen de boeren had gezegd dat er nu nog maar drie procent van de bevolking boer is en je de banen had genoemd die mensen nu hebben, hadden ze je waarschijnlijk niet geloofd. Zeker deze regio heeft zich altijd goed aan kunnen passen, ook met alle essentiële innovaties van de laatste eeuw: van de glasbuizenversterker, via de transistor tot de chip. Dat kan nu weer, als we pionieren in het onderwijzen van AI.”